2020. június 15., hétfő

2020. nyár elején is sokszor gondolok a "téli napokra" de....

..abban már most biztos vagyok hogy  még annyi befőttet sem tudok majd eltenni mint az előző években😌 . Szeretek télire eltenni különböző lekvárokat, lecsót, savanyúságot . Soha nem nagy mennyiségben tettem el de azért jutott a gyerekeknek is pár üveggel . Nagyon  finom a lekvár süteményekbe,   télen csak pár hagymát megtisztítok egy kis üveg lecsót  hozzáteszek és már kész egy ebéd. Azt hogy mikor készítem ezeket a télire szánt dolgokat általában a piaci áraktól függött eddig is de általában akkor  mikor már kedvező áron kaphatóak és akkor már készítem  is elő a befőttes üvegeket .  Az üvegből nincs hiányom , sőt  már szelektívbe is vittem belőle  mert szerintem nálam most az idei gyümölcs- zöldség árakat figyelve  igencsak kevés  üvegre lesz szükségem.  Abban reménykedem hogy talán augusztus végére mikor a lecsót szoktam készíteni talán pénztárcakímélőbb árak lesznek?  Addig is figyelek és próbálok valami  jó áron találni gyümölcsöt amiből azért pár üveggel  mégis sikerülhet  lekvárt is készítenem télire  mert azért a házilag készítettnek nincs párja.( De az is  lehet hogy még egyszer felkeresem  a szelektívet minek annyi üres üveg csak a helyet foglalja😉. Azért előbb érdeklődöm szomszédasszonyaim körében hátha szükségük van pár üvegre!)





11 megjegyzés:

majnek bálintné írta...

Sajnos én is így vagyok nem lesz eper eltevés, a kertben annyi lett amit az unokák esetleg megesznek,egyébként nagyon drága,a szedd magad nem jött be. Van málna talán az kerül a mélyhűtőbe.

horimarika írta...

Nekem szerencsém van. A szülőktől és barátoktól is sok gyümölcsöt kapok. Rebarbarás eperlekvárt is tudtam már főzni. De a kicsi kertünk is csodás dolgokkal lát el. Pl fügéből rengeteg lesz, már most látom. Pedig a tavalyi füge lekvárok még el sem fogytak... Nagyon hálás vagyok. Ha kicsit közelebb laknál... Bármikor erre jársz, válogathatsz a kamrámból!

Éva írta...

majnek bálintné tudom hogy ezzel nem vagyok egyedül csak sajnálom hogy ennyire megdrágultak a gyümölcsök. Ennek is van magyarázata az időjárás bár ez is olyan ha esik akkor azért ha nem esik akkor azért drágul.Köszi meg megosztottad véleményed!
horimarika örülök hogy ilyen szerencsés vagy és szorgos milyen jó lesz majd télen. Nagyon aranyos vagy köszi, de azért bizakodok valamit csak sikerül majd befőznöm:)

aranyos fodorka írta...

Én nagyon pesszimista vagyok ezen a téren. Nem hiszem, hogy lesz jobb, nem hiszem, hogy lesz olcsóbb - bármi is, - sőt ! Ezért úgy döntöttem, hogy – megkeresve persze a lehető legolcsóbb lehetőséget – mégis teszek el mindenből, mert télen is enni kell valamit. Nekem az eperrel szerencsém volt 900 Ft/kg-ért kaptam és 2kg-ot vettem. Most a Pennyben lesz kajszi akció 650 Ft-ért – ennél nem hiszem, hogy lesz olcsóbb. Ha csak 4-5 üveggel teszek is el, a semminél több, a bolti szemétnél jobb, és hát valamit enni kell. Sajnos semmi se lesz olcsóbb. Még a zsíros kenyér se. Sőt.

Éva írta...

aranyos fodorka valóban kicsit pesszimista vagy de nem csodálkozom mert talán neked van igazad, de hátha mégis én még reménykedem:)

undercover írta...

Azért én még nem vennék kajszit most, nincs igazi szezonja. Mivel én parasztkodom is, tudom mondani, hogy nálam kajszi nincs a fákon, de azokon a fákon (másoknál), amelyik augusztus elején érik, van barack. Javaslom, várjátok meg mindennek az idejét, ne azt, amit a multik időnek neveznek. Most még nincs se karalábé szezon, se sárgabarack szezon, se paradicsom szezon. Majd ha lesz, akkor meg inkább a piacokon keressétek, ne a multiknál.
A drágulást is értem, nagyon nehéz ma termeszteni bármit. A paradicsomot, paprikát, babot, málnát megszívogatják a poloskák, azok ellen szinte lehetetlen védekezni. Én naponta szedem ket kézzel, de ezzel csak gyérítem. Egy időben rengeteg meztelen csiga volt, egyik évben 10 ezret szedtem össze, mindent megrágtak (jelzem, vegyszer ellenes vagyok). Idén pl. jó időben elvetettem a babokat, locsoltam (csapvízzel, mert más nincs, a talajvíz szintje 4 m-t süllyedt 30 év alatt), locsoltam 1 hónapig, nem kelt ki. Aztán múlt keddenjött az eső, és kikelt. De hogy ha rájön a meleg, akkor az is lehet, hogy kevesebb bab lesz rajta, mint ami a vetőmag volt. tavaly ez volt a helyzet, még egy maréknyit se tudtam leszedni a kifejtő babból, a karósról meg semennyit. Borsóból is csak az jött be, amit ősszel vetettem. Zöldséget 3-szor vetettem, egyszer se kelt ki, összesen 2 szál van a kertemben, ezek szélfútta magról keltek.

Erika írta...

Nem szabad feladni, még nagyon az elején vagyunk sok mindenben.

Én a piacon a viszonteladókat kerülöm évek óta. Csak termelőtől veszek, de ott is nagy a különbség, viszont magyar termék.

Most a hétvégén megyünk meggyet szedni az egyik gazdaságba, ahová legalább 10 éve járunk. Igaz 50 km, de 2-3 család összefog és a benzin költség is kedvezőbb így.

Zöldséget, gyümölcsöt sokszor néniktől, bacsiktól veszem a piac mellől. Ilyenkor többet is adok nekik, mint amennyit kérnek

Augusztusban jön a sárgabarack egy családi termelőtől. Előző nap leadjuk a rendelést, másnap már itt is van nálunk. Lecsót is ilyenkor teszek el. Próbáljuk megtermelni, de sokat kell még venni hozzá. Keressük a legkedvezőbb lehetőséget.

November elején a kaposzta ideje van savanyitáshoz. 40 kg ot veszek ilyenkor. Tavaly már házhoz mentem érte, mert így olcsóbb, és azt szerettem volna ha előttem gyalulják le.Már egy pár éve tőlük vesszük. Egy idős néni és a fia foglalkozik vele.

Évek óta kialakult, hogy kitől mit veszünk. Ha nálunk a piacon levő árakat nézném, akkor nagyon keveset tudnék elrakni.

Mi a kistermelők illetve szedd magad akció téren vesszük meg, amire szükségünk van. Jóval olcsóbban tudjuk beszerezni, minta piacon vennénk meg.

Ne add fel Évike, biztosan megtelnek majd azok az üvegek.

Tiffanylda írta...

Szerencsések vagyunk, mert nálunk sok gyümölcsfa van. Viszont az idén szinte mindent bántott a fagy. Kajszi- és őszibarack egy szem nem lesz, körte, alma valamennyi, de kevés. Azt hittük meggy rengeteg lesz, tele volt zölddel, aztán egyszer csak elsárgultak és a fele lehullott. Gondolom, a szárazságtól. Azért a tizenöt fából marad eltenni való. Legfeljebb lekvár nem lesz. Az eperrel úgy jártam tavaly, tavalyelőtt, hogy sokalltam a 800 Ft-ot, vártam, hogy lemenjen, aztán egyik napról a másikra eltűnt. Az idén én is vettem valamennyit, hogy legyen pár üveggel, nagyon szeretik az unokák! De közben erősen szívtam a fogam... Kajszit is vennem kell, de van még tavalyi is, ráérek. Az eper után erre már nem költhetek sokat! Sajnállak Éva és mindenkit, aki csak a boltban, piacon jut gyümölcshöz, mert horror árak vannak! Minap 1900 Ft-ért láttam cseresznyét!!! Mi lesz itt??

Lívia írta...

Jól írod Évikém elképesztő árak vannak. Itt Budapesten azon belül Budán, ahol mi lakunk a piacon minden nagyon drága. Én is gondolkodom, hogy mikor tudok vásárolni olyan árban ami elfogadható lesz. Sárgabarackot még csak enni vásároltunk, de a három vásárlásból kettő borzasztóan rosz fajta volt. Epret meg még nem is vettünk, mert nálunk 1200,- Ft. Lecsót én is szoktam eltenni, de annak még nem jött el az ideje. A tavaly eltettből még van két üveggel. Lekvárjaim is még vannak elég sok -sárgabarack, szilva, naspolya, ribizli, birsalma. Reménykedjünk...

Éva írta...

undercover köszi hogy megosztottad véleményedet. Kivárom az alkalmas időt és alacsony árat talán lesz olyan is:-))
Erika köszi a biztatást én aztán nem adom fel kitartok:)
Tiffanylda manapság valóban szerencse ha van gyümölcsfa és még termés is szép rajta.Érdekes az eperrel én is egyik évben hasonlóan pórul jártam.Még jó hogy a cseresznyét annyira nem kedvelem bár ilyen árak mellett le is mondanék róla még ha szeretném is:)
Lívia köszi, nekem a napokban fogyott el az előző évi lekvárom ezután marad a remény!

Szera írta...

Kedves Éva! A szezonális zöldségek, gyümölcsök is nagyon drágák. Sok embertől hallom, hogy az alma az egyetlen megfizethető. A mi településünkön új kezdeményezés indul. Akiknek az utcán van gyümölcsfájuk kitehetnek egy kis táblát, ha úgy gondolják, hogy 1-2 kg gyümölcsöt elvihetnek az arrajárók. Így nem marad a fán és friss gyümölcshöz juthat, aki szeretné.